För mycket spelreklam i TV och radio?

Tycker du att det är för mycket spelreklam i TV och radio? En majoritet av den svenska befolkningen tycker enligt en undersökning gjord av Sifo att det har blivit för mycket spelreklam i media den senaste tiden. Men enligt spelforskaren Per Binde vid Göteborgs Universitet kommer antagligen mängden spelreklam minska i samband med att den nya spellagen inträdde i januari. Samt att det på sikt kommer att bli färre spelbolag på den svenska spelmarknaden.

För mycket spelreklam i TV och radio?

De här syns mest i spelreklam i TV och radio

Ett stort antal spelbolag slåss om att synas i media, både i TV-reklam och i radio-reklam. Dessa tre online casinon toppar just nu listan med mest visad spelreklam.

Ninja Casino kör hårt med sin reklam

Ninja Casino toppar listan med att synas mest i TV och radio. De är ett så kallat Pay N Play casino där du inte behöver registrera ett konto för att spela. Du loggar enkelt in med ditt bankID och de erbjuder snabba uttag inom 5 minuter när du vill ta ut din vinst. I övrigt erbjuder Ninja Casino ett stort och varierat utbud av casinospel.Gå till Ninja Casino

LeoVegas slåss också om spelmarknaden

LeoVegas har blivit ett av Sveriges största online casinon och har sedan en längre tid synts flitigt med sin spelreklam. De var snabba med att bli en av de bästa spelsidorna när man ville spela i sin mobil. De har ett stort urval av spel där alla kan hitta sitt favoritspel. LeoVegas är också stora inom sportsbetting där de erbjuder bra odds och kampanjer till sina spelare. Gå till LeoVegas

Unibet toppar också listan med mest visad spelreklam

Även Unibet syns mycket i TV-reklam. De kanske är mest kända för att rikta in sig på sportbetting med sin slogan ”Av spelare för spelare”, men de har även ett bra onlinecasino. De erbjuder nya spelare att välja mellan två olika välkomstbonusar. Välj den bonusen som passar dig bäst: 200% upp till 2000 kr eller 500% upp till 500 kr. Gå till Unibet

Mängden spelreklam kommer att minska i framtiden

Mängden spelreklam kommer att minska

Det kan tyckas att det är mycket reklam från samtliga spelbolag och onlinecasinon just nu. Men många tror att spelreklamen med tiden kommer att minska. Det finns flera anledningar till att tro detta och de är följande:

Måttfull spelreklam enligt den nya spellagen

Den nya spelregleringen trädde i kraft i Sverige den 1 januari 2019. Detta innebar att alla spelbolag och nätcasinon måste ha en godkänd spellicens för att få marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden. I lagen står även att reklam i fortsättningen ska ske med måttfullhet. Den får inte längre vara lika aggressiv och får inte uppmana folk att spela samt det ska inte framställas att det är enkelt att vinna. Redan nu har det märkts av detta, många casinon har ändrat sin inriktning och gör numera mer reklam för sitt varunamn istället för att upplysa om bonusar mm.

Just nu är marknaden för onlinecasino i Sverige i en tillväxtmarknad och detta får till följd av att det förekommer mycket spelreklam från samtliga aktörer på spelmarknaden. Språkforskaren Per Binde vid Göteborgs Universitet bekräftar detta genom att skriva att stora investeringar i marknadsföring i kombination av många förvärv i branschen gör att både Sverige och stora delar av Europa just nu befinner sig i en tillväxtmarknad. Anledningen till att alla spelbolag lägger så mycket pengar på reklam beror på att investerar vissa bolag mycket pengar så tvingas de andra konkurrenterna att göra likadant.

Färre aktörer på den svenska spelmarknaden i framtiden

Det nämndes att tidigare att även uppköp av konkurrenter kommer att medföra minskning av spelreklam. De senaste åren har flera av de stora utländska bolagen köpt upp konkurrenter för att bli ännu större. Detta kommer resultera i att marknaden kommer att bli mindre där bara några större bolag är kvar. När detta har inträffat så kommer det inte finnas lika stort behov av att hävda sig så som de måste göra i dag. När vi har hamnat i denna fas kommer vi märka en markant skillnad i hur mycket spelreklam vi kommer att se i TV, tidningar och radio.